.: Wahai anak Adam, Berhati-hatilah dengan urusan dunia kerana halalnya dihisab haramnya diazab :.

Sunday, November 6, 2011

Entry Khas AidilAdha - Pengobanan itu bukan semudah makan gulai daging korban! Uhuk!



Assalamualaikum wbt kalian..!

Amcm blog i berwajah baru..?ha...tak dela sakit mata kan..haha...letih i dok godek2 blog ni dgn my niece td...almklomlah..org xreti berblog kan..ahaks...

esok AidilAdha..a.k.a raye aji.. a.k.a raya korban..!Mesti kalian hepi kan..yelah..coti 3 ari..hee..btw..entry kali ni xla segah tajok dia..sj je wat title cmtuh..nk tarik perhatian..haha..

Bile ry korban mai..byk org lupe..ry korban ni bkn skdr blk kg..jumpa fmly..msk rendng..wat knduri sbb join korban..etc...tp yg paling penting apa yg Allah nk kita ni amik pngajarn dr ry korban ni...adkh skdr meraikan org2 g haji?adkh skdr mngingti kisah Nabi Ibrahim dgn ank dia?

Pengobanan disini bukanlah semata2 mcm.."owh aku bkorban tau taun ni..xdpt cuti ry.." or "aku dh korbankan lembu wat sedekah baby aku lahir aritu.." or yg romantika de amour skit..."aku dh korbankan cinta aku demi kebahgiaan sidia.."...**nak muntah!!**

mmg le semua tu pon pngorbann tp...back to basis balik..pengorbann kt tu utk sapa..??pd aku..pngorbanan yg paling penting ialah..apa yg kita dh buat...utk Allah..apa pngorbanan kita utk jd hamba Allah yg baik...

cth hok td yg korban kn ms bkerja sbb xdpt coti ry...sbnrnye..tu smua dh pon ade dlm plan Allah..apa kata tukar skit niat.."ok..aku xdpt coti xpe..!Allah sure nk bg aku cuti lg best dr yg coti ry ni...mgkin cuti kawin ke..boss tros approve sebulan..?" woha! *bersangka baik dgn Allah..

or yg dpt baby korban lembu sekor tu watb sedekah..ha..sedekah dh mmg baik..tp best kot klo niat sama nk Allah bg rezki yg sama tuk org lain..dpt baby cm aku...n tnda keazamn yg dgn adanya baby aku ni akn wat aku jd smkin brsmngt nk lahirkn sorg lg khalifah Allah yg hebat...amcm..?

or yg bkorban cinta sat td..hurm...tu namanya...Allah nk bg jodoh yg lbh baik dr dia..so hang dok bkorban cinta tuh..bkn pasai tok kbhgiaan dia..tp kbhgian hang tau dak..??

so.secara ringkasnye...i do believe..Allah mahu kita muhasabah diri kita byk2 bile kita smbut Aidiladha ni..sbb...Allah mahu kita2 yg makan dgg korban ni tahu...mcmana susah pon kita berkorban...jika ia kerana Allah InsyaAllah...Allah akan beri sesuatu yg kita xsangka2...xcaye..??p study kisah Nabi Ibrahim n Nabi Ismail balik....xkn aku nk cite kt sini kot...uhuu.....

papun..slmt mnjalani ibadah haji utk mak pak..tok nenek ssapa yg naik aji taun ni...Moga mereka mndpt haji yg mabrur...moga..kita ini...dpt peluang kesana slgi sihat tubuh badan dan waras akal fikiran....bkn calang2 mau jd tetamu Allah....wuuu...**mintak2 kwsp potong gj aku byk skit pon xpe..nnti leh g aji cpt..uhuk2..**

sayonara!AsSalammualaikum...

notakaki: Moga Allah beri ganjaran terbaik utk k.long n family ats pngorbann mnjaga mak sejak mak sakit.AMINNN!!!Pengorbanan mereka..yg aku sendiri kurang pasti aku mampu jalankan dgn baik atau pon tak.Ampunkan aku Ya Allah..! -__-'


2 comments: