.: Wahai anak Adam, Berhati-hatilah dengan urusan dunia kerana halalnya dihisab haramnya diazab :.

Wednesday, November 9, 2011

Aku maafkan kalian (-_-') **tok 'SHBT' and 'SEDARA-MARA'**



Salam..hi guys..!thanks for drop by to this cikai blog..ahaks..

nway..i just watch mv from malique and jamal abdillah songs called, "aku maafkan kamu" and suddenly i feel touch with the lyric.i'm not sure why but its really move my lil heart and ya..mata berkaca2 gitu...uhuks..!

bukan apa..this time i just want to tell my honest feeling and opinion...kalian xsuka, aku peduli hapa..blog aku..ikot aku rr...aha..!

2011 ni kan..mmg taun mencbr bg aku..honestly..mcm2 berlaku..from evry side of my life.. my work..my family..my lovvy duppy story..and semua la... Ya,at some point I can bear with all the things happen in my life sbb i know this one is one of the tarbiyah yg Allah nk bg...
tp kan...
satu benda yg i cannot stand is..when people..those who called themselves as my friends..my relatives...kononnye...**but not all la..some of them are damn good!!!** when something happen to me..to our family...to my career...they just simply said ANYTHING THEY LIKE..nk bhsa UIA..ya..mereka mngumpat itu ini..memburuk2kan org...apa benda tu...??You are not helping at all..You make the thing become worst!

ya i know they are concerned..ya right..! and then what..keep on talking bout someone...then bersngka buruk itu ini...you are not in their shoes..so..sa Hlovate said.. "RULE NO.1: DONT ASSUME!"

ask..consult..talk..or what eva u call it with them..or..ya with me...then u know...
kdg2 apa yg kita lihat..kita dgr bkn sprti apa yg sbnrnya.. I give you some example..

Situasi 1: Sedara mara bising aku xjaga mak..suh benti kerja..aku ank bongsu..ptot jaga mak...bla..bla..bla.
.**ANOYING OK**

what they see: dia ank bgsu..manja mak..so jagalah mak..nape nk susahkan org lain..lgpon dia xkawin lagi..xde tggjwb...still nk sshkan adikbradik lain..bla..bla..

what they dont know: jaga mak tggjwb anak lelaki..itu islam yg ckp..bkn ank bgsu mahupun ank pompuan! So all the nonsense yg dicreate oleh adat pepatih tu BERTENTANGAN dgn ISLAM..If one of you read this..can u pass it to my beloved relatives out there...??kang ckp dpn2 ckp kurang hajar..
xkisahlah kan.they dont know how many times aku istikarah utk benti kerja utk jaga mak..aku ni ank bongsu..n i know tggjwb aku..klo boleh aku sendiri mahu jaga mak..ya..aku pon xksh klo xkawin sbb jg mak..tp mak sendiri..mahu aku kerja..smbung master..n my dear k.long pon...phm keadaan aku...they didn't allow me to resign. but aku...stiap mggu klo ade ms...mmg akn blk tgk mak..regardless apa pon...aku byk korbnkan ms hang out dgn kwn2 hanya utk mak..but aku x kisah pon..yg penting aku jlnkn tggjwb aku..so STOP TALKING!huh..!


Situasi 2: kwn2 rs aku sombong sbb xmo hang out dgn mereka...
**deep sigh**

what they see: aku lectrr so byk ms..diaorg pon bz..tp xla mcm aku smpi xde ms nk ajak kuar..nak g jalan2 bile kata duit xde..kata aku tipu..kata aku kaya..bla..bla..bla...

what they dont know:
aku ni bkn sekaya diaorg..family aku bkn sng mcm diaorg leh kesana kemari..byk benda aku kn buat utk idop...strgglg utk keje partime..and furthering study lg..klo ade weekend yg free pon..aku nih..kn blk tgk mak...siyesly...bkn aku xde ms dgn kalian tp aku MMG XDE MASA UTK DIRI AKU SENDIRI pon..!

tp aku SENTIASA berusah xjd mcm yg kalian katakan..kwn yg sombong..yg xmo geng dh dgn kalian..bla..bla...hurm... -->> Allah je yg tahu..

wow..penoh emosi nmpknye...YA MMG PON! tp xpe..aku xkisah..sbb aku tahu apa yg aku buat..dan aku doa pd ALLAH mg Dia bantu aku utk harungi hidup bersama mereka2 yg xmemahami aku...aku hanya manusia biasa...ya..dan sbbkan itulah..AKU MAAFKAN KAMU.. wlo dlm hati ni...luka dia parah sekali.......tp aku sembunyikan sebalik senyum..tawa dan gurau aku...what to do..life must go on kan...Allah ade bersama2 aku xkira apa yg kalian mahu katakan pd aku...kelak..kita sama2 jwb dpn Allah...kan?? ^^

oklah...sblom i blah..i bg uouls dgr lagu ni...mmg best..! ^^
Aku Maafkan Kamu - Jamal Abdillah feat.Malique.


Ada teratak di hujung kampung
Bawah cermin kopak ada kotak
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak

Atur sepuluh daktil batal yang batil
Detik dua usul ditutup satu lagi tampil
Dari halaman rusuk kiri satu susuk ganjil
Minta diisolasi dari dalil busuk jahil
Aspirasi tak serasi dengan suara bunyi
Inkarserasi dari penghuni dan keluarga bumi
Surat wasiatnya atas paksi dalam rumi
Minta dikebumikan hidup-hidup dalam guni
Mana cepat terbang atau warna gelang tangan
Buah fikiran aneh tergantung di persimpangan
Halusinasi susuli ketandusan ihsan
Ubat parut auditori kesan artileri insan
Gagal dikesan

Aku maafkan kamu
Tak perlu kita bertemu
Cukup kau tahu
Yang aku
Maafkan kamu
Tolong teruskan hidup
Jangan sebut namaku

Timbul tenggelam, timbul tenggelam
Acapkali terpendam, acapkali tersergam
Cermin muka kopak penuh bintik hitam silam
Ini bukan lagu rindu ini madah dendam
Kutimbang tanpa neraca di awal usia
Ku dihukum masuk neraka oleh manusia
Minta tunjuk lubang atau pintu tak dapat jawapan jitu
Jadi aku tak berganjak biarkan saja begitu
Maafkan mereka, mereka tidak tahu
Mereka tidak ramas buku, mereka segan ilmu
Mereka tidak fasih malah fasik guna kata
Kita kongsi nama bangsa tapi tidak kasta bahasa
Maafkan mereka, mereka tiada nilai
Ibu bapa lalai dari kecil dah diabai
Tanpa kasih sayang, mereka suka menyakiti
Kita kongsi warna mata tapi tidak warna hati

Atas kepala murai sekawan
Mari ku ramit kucup lehernya
Terlalu rahi dendam di angan
Sampai terkacip mulut mahirnya

Aku maafkan kamu
Tak perlu kita bertemu
Cukup kau tahu
Yang aku
Maafkan kamu
Tolong teruskan hidup
Jangan sebut namaku

Jangan ahli sihir seru nama maharaja
Nanti segerombolan hantu bisu yang menjelma
Guna hak berfikir sebelum hak untuk bersuara
Kalau terpelajar sila guna hak miranda
Pura-pura dengar, telan tapi tidak hadam
Hafaz bila lafaz tapi mereka tidak faham
Mereka mula kiri, aku kanan bila baca
Sudah mahir rumi, mari tafsir alif ba ta

(Alif)
Ada teratak di hujung kampung
(Ba)
Bawah cermin kopak ada kotak
(Ta)
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak

Ada teratak di hujung kampung
Bawah cermin kopak ada kotak
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak

Aku maafkan kamu
Tak perlu kita bertemu
Cukup kau tahu
Yang aku
Maafkan kamu
Tolong teruskan hidup
Jangan sebut namaku

Ada teratak di hujung kampung
Bawah cermin kopak ada kotak
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak

Ternyata kamu lebih suci dari apa yang kubayangkan



akhir kalam...aku juga manusia biasa..maka...MAAFKAN AKU juga... (-__-')

daa.....

notakaki: Oh ya, salam sayang utk kalian yg memahami aku..! Moga ALLAH beri yg baik2 dlm kehidopan kalian.. ^^


3 comments:

  1. maafkan mereka. nanti biar mereka menjawab depan Allah. kuatkan hati k.inya.

    ReplyDelete
  2. hi ienya.. this is first time I read ur blog n it was awesome :) don't give up.. besela x sume org memahami kita, just b urself n remove all -ve things in ur day life.. cheers my fren :)

    ReplyDelete