.: Wahai anak Adam, Berhati-hatilah dengan urusan dunia kerana halalnya dihisab haramnya diazab :.

Sunday, December 25, 2011

Redha itu bukan setakat IKHLAS je weii...



Asslammualaikum kalian..

amacam towards the end of the yr.. hidup msh okey kah? hopefully.. but again 1st thing 1st mmg kn ucap syukur yg amat sbb msh bernapas dgn baik hingga saat ni. :)

kali ni nye entry nak slow skit sbb nk share skit 1 benda yg aku rs sgt best yg berlaku dlm tempoh 26tahun (dah tuo ko zai..)  idop dibumi Allah ini.. uhuu~ tgk tuh..dah usia bgini baru leh nk Allah nk bukak hati trima tarbiyah dia.. Walhal.sepanjg idop ni.. Allah dh bykkkk je bg tarbiyah..tp tgk hati kt ni... bukan mudah nk trima kan.. Sombong dgn Allah.. Teruk tol.. (sdg merefer pd diri sendiri..uhuk2..)

REDHA..

Ha, tu la yg Allah ajar aku. nampak benda simple kan?benda biasa kan.. tp sejauh mana kita2 ni bile ckp..
"ye..aku redha.." sbnrnye kita mmg benar2 maksudkan..?
ye..ye..aku tahu..ade org stat la ckp ala2 Ombak Rindu nye quote.. apa dia tu..ala..
'Redha itu ikhlas, Pasrah itu menyerah'
ha..ye..ye..mmg betol..tp aku up skit..

Redha tu bukan stakat ikhlas.. tapi YAKIN..
ha part ni plg penting..
Yakin dgn Allah yg bilemana Allah telah decidekan sesuatu utk kt..
kita redha menerima dgn ikhlas apa shj keputusan Allah..

DAN!

kita YAKIN yg Allah sdg rancangkn sesuatu yg jauuuuuhhhhhhhhhhhhhh lebih baikk dr yg kita nak.. (tgk punye pnjg aku nulis word jauh tu sbb nk katanye betapa bagosnye Allah nye plan dr kt sendirik)

Aku share 1 cite yg sgt personal bg aku... tp utk tujuan sharing for the betterment.. aku cite gak..hee

Dlm idop ni..aku pernah buat 2 kali istikarah psl jodoh ni.. 2kali tau.. bil makna..aku dh terjumpe 2 org yg aku suka dan they seems like mcm suke aku gak... so b4 aku nk move to another step..aku mintak tlg Allah... a.k.a istikarah..

so utk kes encik yg pertama aku gelarkan encik one.. ewah..
en.one ni mmg aku suka.. SGT! dia pon..ehm..mcm tarik2 tali la..xle kata dia tak suke sbb semua perbuatan dia..action dia..cara dia care mmg nampak sgt dia suke aku.. so..aku xde la nk ckp kat dia i lap u..gile..?nk mmpos..?? so aku istikarah..

bila aku istikarah.. aku doa kt Allah benar ke dia ni jodoh aku..klo betul..permudahkanla..kalo tdk..bawakla dia jauh dr aku..bla..bla..bla..
sungguh mmg aku mintak tlg Allah buatkn decision tok aku..
TAPI!
sbnrnyenye..jauh kt sudut ati aku ni..sbbkn aku suke en.one ni sgt2.. SGT2 ok..so aku nak Allah bg gak jodoh aku kelak adalah dia... haa..see... seolah2 istikarah tu..syarat je..yg penting aku nk!
Takdir Allah..again Allah knows the better.. so aku mmg tdk berjodohan dgn dia..
aku hold dgn frenship ktorg lu..but then yg td kononnye akn trimalaa apa shj keputusn Allah..last2..
sebulan aku depressed.. SEBULAN tau..lama okkk..aku ni bkn suri rumah..aku ni bekerja..so sebulan tu mmg slalu sgt aku nangis..rs sedih dan bla..bla.. ..
even berlarutan hingga setgh tahun...

ha tu ke redha..?

dan kes 2..en.two..ehe.. so benda yg sama..berlaku lagi..dia care aku buatkan aku suke dia..tp kali ni org2 yg sgt menyayangi aku byk guide aku hal istikarah kali nii...merekalah yg ajar aku erti REDHA dan YAKIN itu bilamana 2 benda itu aku concludekan as:

Redha + Yakin = Kebergantungan 100% pd Allah..

ha..itu yg aku lakukan.. so kali ni punye istikarah..mksud aku utk si en.two ni bkn sekali je aku buat..aku buat 4 5 kali bersama dgn solat hajat yg xputus2..sbb apa yg aku blaja ialah..
solat istikarah mtk Allah guide kita dlm membuat keputusan..
solat hajat utk Allah kuatkn hati kita jika si dia itu bkn utk kita dan mintak Allah jaga hati kita ajarkan kita erti redha yg sebenar2nye..

kali ni aku betol2 mksodkannya.. aku benar2 bergantung pd Allah..
Ye aku suke en.2.. tp aku lbh sukee jika aku sandarkan pd Allah..kali ni aku nak betol2 bergantung pd Allah..
again..takdir Allah sidia juga aku kira bukanlah berjodohan dgn aku.. aku rs la..sbb byk hint2 yg aku dpt dh yg aku bkn utk dia..

TAPI!!!

aku sedikit pon tidak depressed.. sedih..sikit..itupun sbb xsngke..aku rs adalah dlm stgh jam kot aku ala2 sdh.. yg selebihnye..aku hanye tersenyum.. hati aku sgt tenang..hati aku semakin yakin yg Allah sdg rncgkan yg terbaik utk aku...dan aku...boleh jalani idop seperti biasa tnpa rs sedih sedikit pon..

SUNGGUH! inilah tarbiyah Allah yg aku sgt2 xsangke..!!Allah bg aku peluang utk merasai erti redha dan yakin itu..Allah.sungguh gembira sgt aku...

so konklusinye disini.. bile mana ia melibatkan hal2 hati perasaan,keimann dan kesungguhan kita..kita mungkin mmpu menipu org lain tp kita xkn mmpu menipu diri kita..apatah lg nak berpura2 redha dpn Allah... Allah tahu semua tu..so kt kena deal dgn hal hati kita ni dgn btol2...

SUSAH!
mmg.. tp bila ade rs yakin dgn Allah..maka semuanya insya-Allah permudahkan...

jd ayuh..! Mintak Allah ajarkan kita erti redha dan yakin! Yosh!! ^^


Notakaki: Aku?owh msh sendiri..dan ya, aku tak kisah.. sbb aku sdg mengimprove diri jd hanba Dia yg lbh baik..maka aku yakin.. hamba Dia yg baik akan tiba kelak.. yakin..! after all siapa lg yg hebat dlm merancang hidop kita klo bukan DIA..kan? Wink..wink.. ^^


4 comments:

  1. insyaAllah, den yakin oghang sebaik ko msti dapek yg lobih baik dr yang duo tuuuuu

    ReplyDelete
  2. aku pun hope dpt rase ape yg ko dh dpt tu nia...huhu..tp tula kan...susah..but u can, so i want to be can jugak la..^^

    ReplyDelete
  3. ada: insyaAllah. huhu..
    Nola: insya-Allah...klo kt sungguh2 mtk Allah tlg msti Allah akn tlg kan.. ^^

    ReplyDelete