.: Wahai anak Adam, Berhati-hatilah dengan urusan dunia kerana halalnya dihisab haramnya diazab :.

Saturday, April 14, 2012

100 hari tanpa Mak


                                              (ni senyuman mak plg manis.. ms myconvocation)



Assalammualaikum wbt....

dah 100 hari rupanya arwah mak meninggal...
macam...
xpercaya...
kan...?

Macam baru smlm mak pergi...
Macam baru smlm dgr suara mak..
Macam baru semalam tgk mak tersnyum...
Macam baru smlm melayan kerenah mak di hujung usianya...
Macam baru smlm....

100 hari berlalu...
Aku msh disini..
Alhamdulillah...
Aku sbnrnya kuat...
Klo x tentu aku tidak akn brada di mana aku skrg...
Further study.. Keje even weekend...
Memasak...Baking... etc..
Ke sbrnye..
aku mahu lari dr kesedihan tuh...
Tahlah...

Dah 100 hari..
Mulalah org keliling bising mahu suruh buat kenduri tahlil la..itu la ini la..
Tah la... adik bradik msg2 busy... so kenalah fhm...
Same goes to me...
Pd aku..honestly...
Aku x bother sgt dgn kenduri tahlil..arwah of whatsoeva...
Sbb even dlm Islam ia adalah bid'ah...
(sile lah rujuk mana2 ustaz klo xpercaya)
Pada aku 100 hari hanyalah angka...
Tp paling penting...
Dalam 100 hari ini...
berapa ratus kali kah kita doakan arwah...
berapa puluh kali kita menangis mintak belas Allah selamatkan arwah dr azab kubur...
berapa banyak kali kita muhasabah diri yang kita ini akan kembali padaNya...
dan memotivasikan diri utk masok JannahNya utk bertemu semula dgn arwah...

Cukup2lah....
Klo mahu berdalolkan kenduri arwah utk sedekah...
Aku disini..setiap bulan klo boleh tidak mahu terlps utk sedekah makanan di masjid2 or surau2..
Bukan mahu berbangga...
Tp..apa salahnya... utk arwah mak.. utk arwah abah... rezki yg sepatotnya dishare dgn mereka...
aku share dgn jemaah masjid dan surau....
Bukan mahu menongkah adat...
Tp Islam itu indah...
Islam itu bukan sekadar kenduri semata2...

Maaflah ats kejahilan aku...
Mgkin ada pihak xsetuju...
Aku xmampu buat apa2..
Ini yg aku belajar..
Aku tahu...
Aku tgk..
Aku ty...

Slebihnya aku serahkan kpda Allah....

Mak.. moga tenang disana...
Adik... semakin kuat...wlopun air mata msh bersisa...
Merindui mak...adalah kewajiban pd adik skrg...
Merindui abah.. adalah kesenangan pd adik skrg...
Insya-Allah...
Allah uji..
Maka Dialah juga yg akan bersama2 adik utk menempuhinya...
kan mak..?
kan abah..?

:)

Notakaki: Al-Fatihah



2 comments: