.: Wahai anak Adam, Berhati-hatilah dengan urusan dunia kerana halalnya dihisab haramnya diazab :.

Monday, December 31, 2012

2012 : Antara RAHMAT ALLAH dan ISTIDRAJ



Assalammualaikum wbt..

Hari ini.. hari terakhir di tahun 2012..
Macam2 yang berlaku sepanjang tahun ni..
Suka.. Duka...
Kadang2 tak sangka...
Wah.. Setahun dah berlalu..
Dan aku masih bernafas di atas tiket rahmat Allah..
Syukur...

2 hari lepas ada tertonton.. wah.. ter tu..
Ust Zaharuddin dok bg talk kat Tanyalah Ustz tv9 tu tajuk taubat..
So adalah 1 benda yg sgt2 menarik minat aku..
Bukan menarik minat.. more to menggentar iman ini..

Ustaz ckp pasal Istidraj...
Tahu x apa tuh?
Simple..
Selalu orang tanya..
Kenapa orang tu buat maksiat.. Buat dosa..
Masih Allah bg rahmat.. rezeki melimpah ruah.. hidup senang..
Tapi kita yg agak berjaga2 dlm tingkah laku ni..
Tak berpeluang pun hidup mcm dia...

First sekali..
Allah kan maha penyayang..
Maka.. Allah memang berhak memberi rezeki dan kesenangan kpda sesiapa yg Dia kehendaki..
Namun.. untuk kes di atas..
Ia bukan lah di panggil rahmat Allah..
Ia adalah Istidraj..

Istidraj adalah perkara luar biasa yang dikurniakan Allah S.W.T kepada seseorang tetapi dengan tujuan Allah S.W.T ingin membinasakannya..

Allah beri semuaa kesenangan hidup pada dia dulu..
Rezeki yang melimpah ruah...
Setelah dia itu selesa dgn semuanya...
Maka Allah akan amik nikmat2 itu secara perlahan2..
Tanpa dia sedikit pun perasan...

Bila aku dengar ustaz cakap macam tu aku terus terdiam..
Aku pun meneruskan pembacaan dan akhirnya aku jumpa banyak ayat2 Allah yg dah ingatkan aku..
Tentang Istidraj ni..


TAKUTLAH KAMU TERHADAP KURNIAAN ALLAH S.W.T YANG SELALU KAMU PEROLEHI SEDANGKAN KAMU MELANGGAR PERINTAH-NYA, JANGAN SAMPAI KURNIAAN ITU SEMATA-MATA ISTIDRAJ. (FIRMAN ALLAH S.W.T DALAM SURAH AL-A’RAF, AYAT 182): KAMI AKAN BINASAKAN MEREKA PERLAHAN-LAHAN DENGAN JALAN YANG MEREKA TIDAK SEDAR.


By the way.. kalian tahu kenapa aku amat2 terasa..?
Kenapa aku sangat terdiam..?
Sebab aku selalu berfikir..
Kenapa Allah bagi orang tuh rezeki eh..
Jawatan bagos..
Duit banyak..
Walhal ..solat pun tidak..
Aurat tak tutup..
Pastu.. Siap derhaka kat mak ayah..
Tipu sana sini..
Macam2lah.....

Contohnya, kawan lelaki aku ni selalu ajak aku keluar la..dating la..
Tapi aku x nak.. aku bukan aku yg dulu.. Aku x mahu buat Allah marah... Sudah bertahun aku tinggalkan benda2 yang melibatkan lelaki ajnabi ni..
Tetibe.. tup2 tahu dia dah kawin..
Ada kawan kata aku sombong..Kalau aku kawan dgn dia, keluar dgn dia..
Tentu yang kawin dgn dia tu skrg aku...
Sbb kan ikot sgt principle aku yang xmahu dating2 ni..
Dah x kawin2...

Macam tuh ke? Itu ke nikmat Allah yg aku terlepas??

Naaa.... Aku x setuju...
Sebab aku xpernah menyesal pun dgn 'hijrah' aku yg bertahun aku buat ni..
Sebab aku yakin.. Selagi aku ikot ckp Allah..
Selagi itu Allah akan sayang aku..
Dan rezeki dan kebahgiaan itu akan datang dengan sendirinya..

Sebab.. nikmat yang aku ingt rahmat Allah itu..
Adalah Istidraj..
Bahasa mudah..
Allah mau kasi perliii sama golongan tersebut..
Allahhh.....

Sungguh malu aku..

Sepanjang tahun 2012 ni.. Terlalu banyak benda yang tak best berlaku pada aku..
Sering kali juga aku bandingkan diri aku dengan mereka yang lebih bernasib baik..
Jarang sekali mahu bersyukur...
Namun lately aku dah sedar...
Allah maha adil..
Allah takkan biarkan aku seorang diri begitu..
Allah takkan tinggalkan aku sendirian setelah apa yang aku alami..
Aku yakin..

Aku tak mahu buat benda2 yang Allah marah,.
Semata2 aku igt Allah akan bg rezeki dan kebahagian yang aku nak macam mereka2 itu..
Aku mahu rahmat Allah..
Bukan Istidraj itu...
Bukan...
Minta dijauhkan...

Ampunkan aku ya Allah jika sepanjang tahun 2012 yang penuh mencabar ini..
Aku mungkin pernah bersangka buruk denganMu..
Tidak percaya akan kasih sayangMu...
Ampunkan aku...

Moga tahun 2013 ini.. Rahmatmu kan sentiasa mengiringku..
Dan mengiringi orang2 yang aku sayang...
Amin..

Happy New Year kalian. :)

Notakaki: "Perkara yang paling sedih bagiku bila tibanya tahun baru adalah umurku bertambah, sedang amalanku tidak bertambah ~ Ibnu Mas'ud "


1 comment:

  1. Kebetulan visit blog awak, ada post baru rupanya. Terima kasih Zania.
    Seronok membaca.
    Semoga success.

    ReplyDelete