.: Wahai anak Adam, Berhati-hatilah dengan urusan dunia kerana halalnya dihisab haramnya diazab :.

Thursday, July 26, 2012

Ramadhan 6 : Bila Berniatkan LillahiTaa'la...



Assalammualaikum wbt...

Alhamdulillah selesai puasa ke 6.. Moga2 semuanya baik2 belaka.. :)

Ehm..
Pernah x terfikir, bila kita pergi kerja berniatkan kerana Allah..
Kerja kita pasti akan smooth...
Pernah x try??

Nak dijadikan cerita..
Malam semalam.. berbual2 dgn Dajwa tentang kerja..
Kenapa lately sgt x bersmngt utk kerja..
Nak2 mengadap students yg umurnya sudah matang..
Tapi akalnya seperti baru lps tadika..
Bukan mahu pukul rata..
Tapi aku punya segunung bukti akan wujudnya ciri2 tersebut dlm diri mereka..( Ya bukan semua..tp mejoriti)
Tp sungguh.. hati ini bgai kosong...

Dajwa pun memulakan bicara.. ewah..
Semua yg kita buat kita kena niatkan kerana Allah..
Bila semua pun kerana Allah..
Secara automatik.. ia jadi ibadah..
Dalam melakukan ibadah.. tentu Allah tolong kita kan??
Allah xkan biar kita sorang2 dlm kerja2 ibadah ni.. kan??

Aku terdiam..
Byk hari aku ini terlupa berniat pergi kerja kerana Allah..
Selalu hanya berniat bila naik kereta je..
Mintak Allah jaga aku sepanjang perjalanan pergi dan pulang..
Abis diantaranya itu.. aku.. ada apa jika tidak minta pertolongan Allah..
kan..?


Lps je pillow talk dgn sang shbt itu..
Aku start berniat kerana Allah..
Semua benda.. Mandi.. Makan.. Tido.. Pergi kerja.. Masuk kelas.. Jumpa students..
Pergi Bazaar.. Minta dajwa belanja.. eh.. hehe..
Dan ia sudah membuktikan sesuatu...

Pg td aku pergi kerja.. sungguh berniatkan kerana Allah..
Aku bergantung harap 100% pada Allah..
Ye lah.. bila dh berniat baik sure Allah uji kan.. Baru best! ehee..
Sampai2 je ofis my colleague cerita la sesuatu..
Psl students yg x puas hati dgn assignment marks yg aku bg sehingga mahu report kpda Dean Faculty aku..
Wah2.. Aku mmg kebiasaannya mmg nak hangin je..
Tp tah kenapa aku cool je dgr apa colleague aku ckp..
Byk benda yg students complains.. yg x masok akal langsung..
Complain satu hal.. siap nk mintak second checker ..
Ia betul2 menguji professionalism aku..
But again.. aku msh cool..
U tell me..

Kalau assgnment 100% Plagiarize dr internet..No citations at all.. copy sebijik2.. Even if u try copy paste kat internet..siap boleh keluar kat google search sbijik2..!
Do u expect taht u gonna get full mark for that kind of work??
In academic writing, plagiarism is a BIG CRIME okeh?
I am so considerate sbb x fail kan mereka.. But still unsatisfied..
Oh my Allah..
Dlm hati ni.. terbakar2..
Rasa nak makan je mereka klo jumpa jap lagi..
Tapi tu lah...
Sebabkan td pg niat dh betulkan kerana Allah..
Aku sgt cool..
Masuk kelas pun masih boleh tersenyum..
I just perli sikit2 dan continue the lesson as usual..

Fakta yg kalian kena tahu..
Untuk seseorg bernama ZANIA... itu mmg sgt pelik..
Kwn2 rapat slalu ckp.. ha klo nak gaduh g panggil Zai..
Bukan gaduh physically..
Tapi bertingkah kata dan idea..
Selagi ia bukan salah aku..
Selagi ia menzalimi aku..
Aku sure akan mempertahan diri aku..
And for this case.. like previous semester..
Mmg sedap la my students kena brainwash..
Nak report DEAN? you are most welkam dear..
As academicians.. we need to produce students with quality..
Not the students with full of complains yg memakan diri mereka di hari muka...
This is what public university's graduates learn before..!

But again..
Alhamdulillah...
Allah sgt byk membantu aku hari ini..
Terima kasih ya Allah..

Sungguh kan..
Bila semua menjadi ibadah..
Allah tentu sedia ada di segenap penjuru maya kita..
Kita igt DIA atau pun tidak..DIA tetap selalu ada jaga kita..
Kita je yg tidak mahu bergantung pada DIA dlm kehidupan sehari2 kita

Walaupun mased Sang Sahabat sgt ringkas..
Tp ia sgt memberi kesan yg mendalam..
Thanks Dajwa kerana mengingatkan..
Nanti aku belanja Nescafe Latte kat Gmart.. hakhak.. :P

Ok guys.. Slamat Beribadah.. ^^

Glosari Kata: "Dajwa" adalah seorang manusia yg paling close dgn aku selepas arwah mak.. Sekian.. ^^


2 comments: