.: Wahai anak Adam, Berhati-hatilah dengan urusan dunia kerana halalnya dihisab haramnya diazab :.

Tuesday, July 31, 2012

Ramadhan 10 : Kita Plan.. Allah Decide..!



Assalammualaikum wbt...

Alhamdulillah.. Sudah ramdhan ke 10.. Allah... hampir memasuki fasa ke2..
Ya Allah.. masih disisiMu kah ibadahku ini? Owh..

Hari ni.. hari yang penuh unexpected..
kenapa?
Berkali2 plan nk balik ke Bangi tertunda..
Asalnya nk balik mlm smlm.. iaitu Ahad malam..
So tup2 kul 1130 aku msh berlingkar atas katil..
Kepala berdenyut2 rasa nak tercabot..
So tukar plan blk pas sahur..

Pas sahur.. Alhamdulillah.. keadaan dh ok skit..
n cadang pas solat subuh nk gerak la..
Owh.. akhirnya tidak..
Kepala semakin rancak berdansa..
Rasa mahu sahaja cungkil urat2 lalu diluruskan semula..
Dan plan gagal lagi..
Dan akhirnya.. kul 10am baru gerak.. eh x kul 11am..
Alhamdulillah..
Kali ni mmg lega yg amat...

So, apa kesimpulan diatas..??
Sebanyak mana kita merancang..
Jika Allah x izin..
Tidak akan berlaku juga..
Kerana plan kita tak kan mungkin melebihi apa yg Allah sudah decide..

So atas sbb itu aku pun berkesempatan memuhasabah diri..
banyak benda dlm hidup aku..
Yg aku plan tp amat jarang tertunai..
Jarang benar di lunaskan dgn jayanya..
Tapi..
Apa yg benar2 berlaku pula.. Tidaklah seteruk yg aku sangka...
Contoh..
Plan aku mahu beraya dgn mak tahun ni..
tapi Allah decide.. jemput mak pulang kepadaNya..
Aku igtkan aku akan depressed hingga mengetepikan hidup aku..
Tapi hingga skrg., aku msh menjalani khdupan sprti biasa..
Masih bekerja.. Belajar.. seperti biasa..
Lihat..
Apa yg Allah decidekan.. Allah beri sekali jalan bantuannya...
Kan..

Aku selalu terpk..
Aku ini kuatkah..
Tapi Allah sendiri dah decide yg aku kena lalui semua ni..
Sebab aku.. mmg kuat..

Begitu juga dgn rezeki.. Banyak mana Allah beri.. Itulah yg terbaik utk kita..
Jangan sampai kita merajuk dgn Allah kerana rezeki kita tidak se gah org lain..
Makanya kelak kitalah di antara mereka yg rugi..
Kan?

Again.. Plan Allah mmg xkan boleh di ubah..
Dan Allah itu tidak sekali2 menzalimi kita..
Kan??

*senyum*

Moga Allah bantu kita..

Selamat Beribadah semua.. ^^

2 comments: