.: Wahai anak Adam, Berhati-hatilah dengan urusan dunia kerana halalnya dihisab haramnya diazab :.

Monday, August 13, 2012

Ramadhan 23 : Kisah Nabi & Rasul.. Sejauh mana pengetahuan kita?



Assalammualaikum wbt...

Alhamdulillah.. sudah puasa ke 23 dah.. Masih bernafas dan diberikan tenaga utk beribadat kepadaNya..

Satu malam.. aku berborak2 dgn si Dajwa sementara tggu mata ini lelap..
Cerita punye cerita.. Aku pun mengutarakan keinginan ku untuk membeli buku kisah para Nabi dan Rasul.
Dia agak terkejut.. Tapi tetap menyokong niat aku...
Mungkin kerana minat aku pd membaca sekarang adalah hampir.. 0.001% sahaja..
Maka mmg haruslaaahh dia terkejot..hehe

Bukan apa..
Aku selalu bila baca tafsir Al-Quran..
Banyak cerita2 Nabi dan Rasul yg aku kurang arif...
Bila terdgr lagu2 nasyid yg mendendangan kisah2 Nabi dan para sahabat..
Aku bertambah ingin tahu secara details bagaimana mereka2 yg hebat ini hidup bersama kekasih Allah itu...
Dari hari ke hari aku sembunyikan niat aku...
Aku.. Betul2 mahu baca semula semuaaa kisah2 para Nabi dan Rasul..
Bukan aku tak tahu langsung..
Tahu..
Cuma..
Bila lihat dlm Al-Quran kisah kekasih2 Allah ini sgt menarik...
Sungguh aku mahu tahu dgn lbh lanjut..

Aku x malu mengakui yg aku kurang ilmu akan kisah2 Nabi dan Rasul ini..
Apatah lg kisah para sahabat...
Seingat aku... dulu kecik2 aku baca dr buku2 yg nipis tu..
Itu pun kisah2 yg terkenal sahaja..
Contohnya..
Nabi Musa a.s dgn tongkat dan Firaun..
Nabi Ibrahin a.s dan anaknya Nabi Ismail a.s yg Allah arahkn disembelih...
Nabi Nuh a.s. dgn bahteranya..
Nabi Isa a.s bersama ibunya Maryam..
dan beberapa kisah2 yg terkenal dgn mukjizat dan keistimewaannya..
Nabi Muhammad s.a.w pun hanya sedikit yg aku tahu..
Hal2 Nabi s.a.w berperang..
Hal2 Nabi s.a.w di hina dikeji..
Hal2 Nabi s.a.w bersama sahabat..
Sgt tipis pngetahuan aku ini..
Allah..
Malu sungguh...

Namun..
Aku punya niat yg mahu aku realisasikan..
Tak kisahlah apa org nak ckp..
Aku mahu tahu lbh details..
Sbb aku sgt teruja dgn kisah2 yg ada dlm Al-Quran..
Jadi..
Aku betul2 nak beli kalau ada encyclopedia mungkin
Berkenaan kisah para Nabi dan Rasul Allah ini...

Ada apa2 cdgn buku kah..? :)
Ok.. Nanti aku google.. Thanks utk cdgn itu.. hee

Oklah.. Selamat beribadah kalian.. ^^

 

1 comment: