.: Wahai anak Adam, Berhati-hatilah dengan urusan dunia kerana halalnya dihisab haramnya diazab :.

Saturday, August 4, 2012

Ramadhan 14 : Ta'lim ~ Moga Istiqamah!



Assalammualaikum wbt...

Alhamdulillah.. sudah 14hari  kita berpuasa... Bagaimana agknye ibadah kita..? Masih dithap baik atau sudah mula turun momentemnya.. Almaklumla.. nak raye dah kan x lama lagi.. Eh yeke?? Yela.. la ni ramai dh pasang lagu raye apa... uhuk2..

Hari ni.. Aku dan sahabat ku start berta'lim di rumah..
Sebenarnya.. dah lama kami plan nk amik dlm 10 minit utk berta'lim.
Tapi.. Buku plak tinggal kat bandar ilir.. uhuu..

Eh.. Jap.. tahu ke ta'lim tu apa..?
Owh..jgn riso.. kalau xtau..
Sbb aku pun sebelum ni xtau..
Bila knl di Dajwa ni.. baru aku tahu.. alami dan rasa..
Tak semua family amalkan ta'lim ni..
Ia umpama usrah ringkas yg membaca hadis2 Nabi s.a.w berkenaan solat ke.. AlQuran ke.. apa2 la yg berkaitan dgn amalan kita..

Masih teringat 9 tahun lalu.. Masa 1st time ikot Dajwa blk umah dia..
Terkejut juga bila lps solat ayah dia suh turun dgr ta'lim..
Aku dgn keadaan yg terpinga2.. Ikot je si Dajwa ni..
Rupa2nya ada usrah..
Aku igt lagi , ta'lim pertama aku di sana adalah psl hadis Nabi s.a.w suruh bersugi..
Owh.. mmg lain la...
Mybe family shbt ku ini berlatar belakangkan tabligh..
So mmg lain sgt..

Personally, aku rasa seronok dan sgt best..
Hingga aku rasa.. ha, nnti dh kawin nk ajak en.somi buat mcm ni..
Sbb time mcm ni kita dpt kumpul sefamily..
Dgr hadis2 Nabi s.a.w yg kdg2 kita tahu tp mls amik port...
And sure Allah akan lapangkan rahmatNya pd hamba2Nya yg ada masa berusrah akan hal berkaitan dgnNya..

So.. aku dgn Dajwa plan..
Mahu mulakan ta'lim sesama kami setiap lps solat maghrib or isyak..
Insya-Allah.. Kami mahu sedikit berkat..
Dan sebagai makanan rohani kami yg semakin hari semakin tipis..
Doa kami.. Moga usaha ini istiqamah..

Insya-Allah..

Ayuh!

Selamat Beribadah kalian. ! ^^

3 comments:

  1. Inshallah. moge2 istiqamah and dapat ambil manfaat. Amiin!

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah..
    Insya-Allah.. Suke bila taqlim.. byk benda x tahu jd tahu.. ^^

    ReplyDelete